Cairns

Tiden springer ivag snabbare an nagonsin. I onsdags kom Niclas hit. Vi hade tva fantastiska dagar med Axel i Albert Park, pa stranden, pa Melbourne Aquarium mm.
I torsdags bokade vi en enkelbiljett till Cairns. I fredags bokade vi ett par natter pa ett hostel och i lordags akte vi hit.
Nar vi klev av planet klockan 7 pa kvallen var det redan morkt och varmt som i en bastu utomhus.
Nar vi, lagom svettiga, kom fram till hostellet fick vi en glad overraskning. Rummet vi skulle bo pa har en helt fantastisk airconditioner. Underbart!
Trots en sen kvall vaknade vi tidigt pa sondag morgon, redo att ge oss ut pa stan. Kvallen innan hade vi bladdrat igen alla broscyrer jag plockat pa mig och valt ut tva dykarskolor som vi tyckte lat intressanta. Vi borjade dagen med att jamfora dem och bestamde oss for det billigaste stallet med trevligast bemotande :)
Nar vi skulle boka och han fragade var vi kom ifran sa borjade han helt plotsligt prata svenska. Dar hade vi statt och snackat engelska ett bra tag med en kille fran Allingsas ;)
Vi utforskade stan, kopte massvis med frukt pa marknaden, kopte nya sandaler och slangde de gamla fallfardiga flip-flopsen ;) Kvallmaten bestod av ett tag av sushi :) Man satt vid ett stort ovalt bord och kunde plocka mat fran alla tallrikar som kom akandes forbi.
Det ar valdigt exotiskt har uppe, vi har sett massor av spannande djur. Pelikaner, hundratals jattestora fladdermoss, en pytteliten odla, en gigantisk grashoppa, sjukt manga papegojor, bla/gula myror och en skylt pa stranden som varnar dig att ga ned i vattnet pga krokodiler :)
Klockan ar 8 pa morgonen och vi ska nu ge oss ivag mot var forsta dag med teorilektioner och provdyk i poolen :D

Långhelg i Sydney

Förra onsdagen flög jag tillsammans med Kikki och Axel till Sydney. Det var den kortaste flygresa jag någonsing gjort, skönt :)
Väl framme hoppade vi in i taxin som väntade på oss och åkte till hotell Hilton mitt i stan. När vi hade checkat in var det snart dags för axel att sova middag, så han och jag stannade på hotellet, beställde roomservice och sov sedan båda två i två timmar :)
På eftermiddagen tog vi en promenad ner till hamnen, tittade på operahuset, harbour bridge och tog en båttur över till Manly och tillbaka.

En sak som gjorde mig lite besviken... På alla kort är operahuset vitt och fint, men i verkligheten har det en mer guldassig färg, inte cool. Men det var fint ändå!

Här i Sydney, precis som hemma i Melbourne försöker de skapa någon form av julstämmning på gatorna. Det lyckas inte speciellt bra utan snö och kyla.

Kvällsmaten åt vi på hotellrummet och läste sen en fantastisk bok som Paul hade köpt, "I love Monkey". En barnbok om hur bra det är att vara sig själv och älska sig själv för den man är.
När axel hade somnat låg jag och läste tills Paul och Kikki kom hem då jag gick över till mitt rum (!)

Torsdag morgon började med en helt fantastisk hotellfrukost. Där fanns allt man kan tänkas vilja ha till frukost, plus massa annat som man verkligen inte alls vill äta till frukost, underbart!
Efter frukosten gick jag och axel till Sydney Aquarium där vi såg en massa fiskar i alla olika storlekar. Vi såg Nemo..

Stora hajar...

En gigantisk rocka, som såg väldigt glad ut att se oss...

och en massa andra konstiga fiskar...

Efter akvariet gick vi till wildlife world som låg vägg i vägg. Där såg vi ännu fler häftiga djur...

Lunchen åt vi på en mysig restaurang i hamnen

En lyckad förmiddag helt enkelt!

Efter sovstunden följde vi med Kikki till en av deras butiker i stan och hälsade på alla gulliga tjejer som jobbade där. Sen tog vi en promenad, och passerade återigen operahuset. Axel insisterade på att få ta kort på mig. Är han inte grym för att vara 2,5 år?

Kvällen fick axel spendera med Paul, så jag var ledig. Tog en liten shoppingtur på stan och gick tillbaka till mitt rum tidigt för att njuta av att bo på hotell. Jag tog ett långt varmt bad, tog på mig en morgonrock och la mig i den fantastiska dubbelsängen, tittade på tv och bara njöt av att bo på hotell.

Efter fredagens frukost gav sig familjen Karlsson-Lacy hemåt och jag hade en helg på egen hand i Sydney.
Jag började dagen med att hitta nånstans att bo. Fann ett hostel som hade en ledig säng för natten, men var helt fullbokat för nästa natt. Det fick duga, så jag lämnade av väskorna där och gav mig ut på stan.
Jag såg roliga fåglar i parken...

Finn ett fel på nästa bild...

Jag såg lite gatuteater. Den här killen var riktigt duktig :)

På kvällen gick jag till operahuset och såg baletten "Edge of night". En häftig upplevelse att bara vara där. Det var en föreställning i tre akter med tre helt olika berättelser i tre helt olika stilar. Mäktigt!

På lördagen checkade jag ut och tog bussen till Bondi Beach. Jag hittade ett bra hostel där man fick låna surfbrädor helt gratis. Hela dagen spenderades på stranden. Det blev inte så mycket surfing, för vågorna var inte speciellt bra och där var sjukt mycket folk i vattnet, så jag låg mest och solade och gick runt och plaskade lite i vattenbrynet. Det blev en slapp kväll med häng i tv-rummet. Väldigt skönt efter de här dagarna.
På söndagen bar det av tillbaka till Melbourne. Det var riktigt skönt att komma tillbaka. Borta bra men hemma bäst ;)